Den primære grund, til at du – som ejer af en hjemmeside – læser om søgemaskineoptimering og søgeordsanalyser, er at mennesker i hele verden dagen lang søger efter produkter, viden og hjælp i Googles søgemaskine.
Og, du vil gerne have, at de lander på din hjemmeside.
Men:
Hvilke søgeord bruger de søgende, når de leder efter lige præcis det, som du tilbyder?
Det finder du ud af, når du læser den her guide, hvor jeg viser dig, hvordan du finder de helt rigtige ord, som du skal bruge på din hjemmeside.
Indhold i artiklen
- Hvad er en søgeordsanalyse?
- Hvorfor skal du have en søgeordsanalyse?
- Hvordan bruger du din søgeordsanalyse fornuftigt?
- Hvor finder du søgeord, når du er helt på bar bund?
- Hvilke værktøjer kan du bruge til at finde søgeord, der lokker en syndflod af besøgende til?
- Hvilke forskellige kategorier af søgeord skal du kende?
- Hvad er den lange hale for noget?
Hvad er en søgeordsanalyse?
Quick ‘n’ dirty: Søgeordsanalysen er det værktøj, der hjælper dig til at finde ud af, hvad potentielle kunder faktisk søger efter, så du kan målrette din indsats.
Søgeordsanalysen er en helt central del af dit arbejde med søgemaskineoptimering af din hjemmeside. Det er i research og analyse fasen, at du finder ud af, om du skal kalde det ‘hearing aid’ eller ‘hearing device’, hvis du laver SEO for et firma, der producerer høreapparater og gerne vil have besøgende forbi siden (og ja, casen med høreapparaterne får du i næste afsnit).
En god søgeordsanalyse indeholder følgende elementer:
- Primære søgeord
- Sekundære søgeord
- Relaterede søgeord
- Antal månedlige søgninger på Google
- Estimat af konkurrence
Og så – hvis du allerede er i gang med hjemmesiden – en oversigt over, hvordan du er placeret i søgeresultaterne nu.
Hvis du eksempelvis sælger barberblade, så kan en del af din søgeordsanalyse se sådan her ud:
Søgeord | Primær | Sekundær | Relateret | Md. søgninger | Konkurrence | Din Placering
i Google |
Barberblade | x | 1600 | Høj | 12 | ||
Gilette Fusion Barberblade | x | 260 | Høj | 16 | ||
Barberskraber | x | 390 | Høj | 8 | ||
Barbering | x | 390 | Høj | 10 | ||
Perfekt barbering | x | 10 | Mellem | 12 | ||
Skægmode | x | 70 | Lavt | 4 | ||
Røde knopper efter barbering | x | 170 | Lavt | 10 | ||
Intim barbering mænd | x | 390 | Mellem | 12 | ||
Det vigtige er, at du ikke bliver forblændet af muligheden for at få meget trafik til din side, men at du laver en søgeordsanalyse, der både er grundig og hjælper dig til at få relevant trafik til din side. Jo mere relevant trafik, du kan få til din hjemmeside, jo bedre konvertering får du på din trafik fra søgemaskinerne.
Hvorfor skal du have en søgeordsanalyse?
Quick ‘n’ dirty: Du skal have en søgeordsanalyse, fordi du ikke aner, hvad dine potentielle kunder skriver, når de beder Googles søgemaskiner om hjælp.
Lad os tage et eksempel.
(Måske er høreapparater ikke den mest sexede case, men den er til gengæld virkelig)
Hvis du producerer høreapparater og laver brugerundersøgelser, så finder du ud af, at kunderne ikke er særlig glade for at bruge ordet ‘hearing aid’. Det der med aid er ikke så attraktivt. Mennesker er generelt mere vilde med et billede af dem selv, hvor de ikke har behov for hjælp.
Det giver rigtig god mening.
Det fik også en producent af høreapparater til at bruge ordet ‘hearing device’ på deres hjemmeside. Det er et langt mere neutralt ordvalg, der på mange måder matchede den viden, virksomheden havde om deres kunders forhold til produkterne.
Men det fik de hurtigt ændret igen.
Prøv at kigge på grafen herunder, så forstår du måske hvorfor:
<script type=”text/javascript” src=”//www.google.dk/trends/embed.js?hl=da&q=hearing+aid,+hearing+device&cmpt=q&tz=Etc/GMT-1&tz=Etc/GMT-1&content=1&cid=TIMESERIES_GRAPH_0&export=5&w=500&h=330“></script>
Det er en forskel, der er til at mærke, hvis du begynder at fjerne ordet ‘hearing aid’ fra hjemmesiden. Næsten ingen søger på ‘hearing device’. Rigtig mange søger efter ‘hearing aid’.
Og sådan kan jeg servere cases på geled. Det er alt lige fra fagtermer, ingen almindelige mennesker ville søge efter til xxxxxxx.
Derfor skal du lave en søgeordsanalyse, så du får nogle tal på, der hjælper dig med at prioritere i arbejdet med indhold på din side. Så du ikke spilder kræfterne på at producere indhold, som ingen mennesker leder efter.
Hvordan bruger du din søgeordsanalyse fornuftigt?
Der er flere ting, som du skal bruge din søgeordsanalyse til. De to vigtigste er:
- Producere nyt indhold til din hjemmeside
- Prioritere din indsats
Søgeordsanalysen er dit fundament, når du producerer nyt indhold til din hjemmeside. Har du eksempelvis fundet ud af, at “Køb næsehårstrimmer billigt” er lige præcis den søgning, som du kan tjene penge på, så er det oplagt at lave indhold optimeret til den søgning.
(Og – I kid you not – den søgning har jeg tjent penge på lige her)
Det kan være en produktside på din webshop, som du optimerer. Og det kan være en stor sammenligning af næsehårstrimmere på din affiliateside, hvor du guider besøgende videre til en relevant shop.
Samtidig så er søgeordsanalysen din mulighed for at prioritere din indsats. Det er måske ikke så relevant, som du troede at skrive Den ultimative guide til at pimpe din Berlingo – Wiz Khalifa style. For din søgeordsanalyse har vist dig, at ingen mennesker spørger Google om hjælp til at pimpe deres Berlingo.
(Eksemplet er måske lige stærkt nok, men jeg tror, at du fanger pointen. Der skal være besøgende at komme efter, når du bruger din dyrebare tid og surt opsparede lommepenge på at producere knivskarpt og pis’ lækkert indhold)
Hvor finder du søgeord, når du er helt på bar bund?
- Biblioteket – fagbøger er en ofte overset guldgrube af begreber
- Snak med dine kunder, hvordan fortæller de om deres udfordringer og hvilke ord bruger de?
- Gennemgå tidligere e-mails, hvor du selv eller andre fortæller om dine produkter og de udfordringer de løser (du bruger også selv en variation af ord, selvom du ikke er klar over det 😉 )
- Synonymordbøger
- Stalk dine konkurrenter – hvilke begreber, metoder og værktøjer bruger de?
- Find profiler der ligner dig på LinkedIn, hvordan beskriver de sig selv?
Det kan være en rigtig god idé at bygge et mindmap op, når du brainstormer og researcher på livet løs for at finde relevante søgeord. Og så er der en masse gode værktøjer online, der hjælper dig godt på vej. Her er et par eksempler:
Hvilke forskellige kategorier af søgeord skal du kende?
Der er forskellige kategorier af søgeord, som helt grundlæggende handler om den besøgende formål med at spørge Google. Søger du eksempelvis informationer om et emne, eller søger du et specifikt produkt, som du er klar til at købe?
De forskellige hovedkategorier af søgeord, som du skal kende er:
- Informationssøgninger
- Commercial Intent søgninger
Informationssøgninger er groft sagt alle dem, der starter med de klassiske hv- spørgsmål. Det kan være søgninger som disse:
- Hvad er organisationskultur?
- Hvordan arbejder du med organisationskultur?
- Hvorfor er organisationskultur vigtigt at arbejde med?
Når jeg siger, at det er en grov karakterisering af informationssøgningerne, så er det fordi, at der også er søgninger som: “Hvor køber jeg en næsehårstrimmer?”. Og den søgninger er mere relateret til den kategori, der hedder commercial intent søgninger.
Commercial intent søgninger er dem, hvor der er et stærkt købssignal hos den søgende. Så det er typisk de søgninger, hvor de her ord indgår:
- Pris
- Tilbud
- Køb
- Test (Tæt på købet, men knapt så tæt som køb)
Og hvorfor er det så vigtigt?
Igen handler det lidt om prioritering af din indsats og optimering af din bundlinje. Jo tættere på købet, du kan ramme den søgende, jo større sandsynlighed er der for, at du får en konvertering.
Men det er også nødvendigt at afveje dette i forhold til din indsats. For der en god sandsynlighed for, at konkurrencen er meget større på de købsrelaterede søgninger, hvor pengene sidder løst. Det er altså væsentlig sværere at ramme toppen af Google med en kommerciel søgning som “køb lederkursus”, end det er med informationssøgningen “Hvad er Maslows behovspyramide”
Det betyder imidlertid ikke, at du skal udelukke nogen af delene. For den besøgende, der leder efter informationer i dag kan på dit nyhedsbrev vendes til en kunde i morgen (eller på længere sigt, i hvert fald).
Hvad er den lange hale for noget?
Den lange hale er et udtryk, der bliver brugt om søgninger, hvor der indgår mange ord. Jo flere ord i søgningen, jo længere hale.
Og når du skal kende den lange hale, så er det fordi, at søgninger med mange ord i typisk er nemmere at ranke på, end enkeltordssøgninger.
Når du ser søgeordsanalysen i starten af den her artikel, så ville det jo være super, hvis vi lå nummer 1 på ‘Barberblade’.
Men:
Konkurrencen er hård. Og det er slet ikke alle, der bare søger på et ord. Mindre end 30 % af alle søgninger i Google er på enkelte ord. De resterende (mere end 70 %) søgninger er på to ord eller flere.
Konkurrencen er typisk lavere. Og nogle gange så konverterer de lange haler faktisk også bedre. De søgende er mere præcise i deres søgning og ved mere om, hvad de går efter.
Så når du finder de gode lange haler, så har du altså en mulighed for at komme lidt lettere med op i toppen af Google og samtidig få mere købeklare kunder ind på din side.
Den lange hale lærer dig altså, at du ikke kun skal fokusere på søgninger, hvor der er mega meget trafik. Du skal også ned og have fat i den lange hale.
Så ejer du en juicemaskine webshop, så er det måske mere interessant at ranke på:
- Billig magimix duo plus xl 18045 saftpresser
End det er at ranke på:
- Saftpresser
- Juicemaskine
- etc.
Lange haler (long tail søgninger) er et emne med ekstremt meget trafik i.
Skriv et svar