Social kapital er et begreb, der vinder frem i danske organisationer. I en verden, hvor tværfaglige samarbejdsrelationer og medarbejdernes evner til at spille hinanden gode er kritiske for at nå organisationens mål kan du ikke længere nøjes med bare at hyre de dygtigste medarbejdere. Social kapital er et blik på organisationen, hvor der er fokus på at skabe de rammer, der understøtter succesfuld tværfaglig opgaveløsning.
Hvad er social kapital?
Social kapital bliver i organisationsudvikling brugt som en samlet betegnelse for de tre begreber, der danner grundlaget for gode samarbejdsrelationer i organisationen. De tre centrale begreber er:
- Tillid
- Retfærdighed
- Samarbejde
Organisationens sociale kapital er et mål for evnen til, at ledere og medarbejdere kender og arbejder sammen omkring at løse kerneopgaven. Det kræver, at I samarbejder, har tillid til hinanden og føler jer retfærdigt behandlet.
De tre begreber i social kapital er samtidig også en konkret måde at måle, arbejde med og udvikle organisationens relationer og samarbejdsevne. Det giver altså dig som leder en konkret måde at håndtere perspektiver på organisationen, der for mange ellers virker abstrakte. Det giver både en bedre bundlinje og bedre trivsel.
Tillid i organisationen
Tillid i arbejdet med organisationens sociale kapital fokuserer på:
- Vores tro på, at vi kan regne med hinanden
- Medarbejdernes tillid til ledelsen
- Medarbejdernes tillid til hinanden
Det kræver, at den enkelte medarbejder og leder fokuserer på:
- Velvilje og det gode hensyn til dine kollegaer
- Gennemsigtighed og gennemskuelighed i egen adfærd
- Aktivt at lytte på andre og respektere deres synspunkter
Retfærdighed i organisatioen
Retfærdighed i arbejdet med organisationens sociale kapital fokuserer på:
- Føler medarbejderne sig retfærdigt behandlet?
- Føler medarbejderne at procedurer og beslutninger i organisationen er ordentlige
Er der en god retfærdighedsfølelse på tværs af organisationens status og magthierarkier, så bliver det lettere at samarbejde omkring de gode løsninger, fordi en høj oplevelse af retfærdighed gør det lettere for den enkelte at acceptere andres synspunkter som legitime.
Det kræver, at den enkelte medarbejder og leder fokuserer på:
- involvering af de berørte og gøre beslutninger gennemskuelige
- klarhed omkring beslutninger og deres konsekvenser
- at uretfærdige beslutninger kan laves om
Samarbejde i organisationen
Samarbejde i arbejdet med social kapital fokuserer på:
- Føler vi os gensidigt forpligtet på hinanden?
- Føler den enkelte sig forpligtet overfor sine kollegaer?
Det gode samarbejde er ikke kun, at vi har det godt med hinanden. Det gode samarbejde handler i højere grad om, hvorvidt alle i organisationen kender kerneopgaven og aktivt arbejder sammen for at løse den.
Det kræver at den enkelte medarbejder og leder fokuserer på:
- løbende afstemning omkring roller og arbejdsopgaver
- evnen til at stille nysgerrige og åbne spørgsmål
- at kunne udfordre egne kæpheste
Hvilken værdi har social kapital i organisationen?
I organisationer, der er gode til arbejdet med social kapital giver resultaterne sig udslag på række parametre. De oplever eksempelvis:
- højere afkast
- mindre personaleomsætning
- bedre vidensdeling
- større effektivitet og kvalitet
- større jobtilfredshed og mindre sygefravær
Stil skarpt på jeres styrker og svagheder med en solid SWOT analyse – bliv klogere her
Hvordan styrker du den sociale kapital som leder?
Det vigtigste er, at du som leder er klar til at investere i organisationens sociale kapital og er i stand til at skabe fælles forståelse for kerneopgaven.
Fokus på kerneopgaven
Kerneopgaven er allerbedst beskrevet i Anders Senecas bog “Kend din kerneopgave”. Fokus på kerneopgaven betyder, at lederen definerer og klart kommunikerer:
- organisationens kerneopgave
- hvordan den ser ud for den enkelte medarbejder
- hvilke mål der er for kerneopgaven
Invester i den sociale kapital
Kort sagt, så har alle organisationer social kapital. Forskellen er om de har en høj eller lav social kapital. Altså, hvor gode medarbejderne er til at arbejde sammen på tværs af organisationen, når kerneopgaven skal løses.
Dit udgangspunkt som leder skal være, at du bygger ovenpå det, der allerede er. Det er altså vigtigt, at I får et indblik i, hvor I står lige nu. Derfra skaber I en positiv spiral med adfærd, der styrker tillid og retfærdighed i organisationen.
Skriv et svar