PRESSRELEASE

  • E-handel
  • Erhverv
  • Familie, børn & unge

You are here: Home / Erhverv / Social kapital er genvejen til bedre trivsel og stærkere bundlinje

Social kapital er genvejen til bedre trivsel og stærkere bundlinje

november 22, 2017 by TekstKongen Leave a Comment

Del artiklen med andre:
Facebook
Google+
http://pressrelease.dk/social-kapital-er-genvejen-til-bedre-trivsel-og-staerkere-bundlinje/
Twitter
LinkedIn

Social kapital er et begreb, der vinder frem i danske organisationer. I en verden, hvor tværfaglige samarbejdsrelationer og medarbejdernes evner til at spille hinanden gode er kritiske for at nå organisationens mål kan du ikke længere nøjes med bare at hyre de dygtigste medarbejdere. Social kapital er et blik på organisationen, hvor der er fokus på at skabe de rammer, der understøtter succesfuld tværfaglig opgaveløsning.

Hvad er social kapital?

Social kapital bliver i organisationsudvikling brugt som en samlet betegnelse for de tre begreber, der danner grundlaget for gode samarbejdsrelationer i organisationen. De tre centrale begreber er:

  • Tillid
  • Retfærdighed
  • Samarbejde

Organisationens sociale kapital er et mål for evnen til, at ledere og medarbejdere kender og arbejder sammen omkring at løse kerneopgaven. Det kræver, at I samarbejder, har tillid til hinanden og føler jer retfærdigt behandlet.

De tre begreber i social kapital er samtidig også en konkret måde at måle, arbejde med og udvikle organisationens relationer og samarbejdsevne. Det giver altså dig som leder en konkret måde at håndtere perspektiver på organisationen, der for mange ellers virker abstrakte. Det giver både en bedre bundlinje og bedre trivsel.

Tillid i organisationen

Tillid i arbejdet med organisationens sociale kapital fokuserer på:

  • Vores tro på, at vi kan regne med hinanden
  • Medarbejdernes tillid til ledelsen
  • Medarbejdernes tillid til hinanden

Det kræver, at den enkelte medarbejder og leder fokuserer på:

  • Velvilje og det gode hensyn til dine kollegaer
  • Gennemsigtighed og gennemskuelighed i egen adfærd
  • Aktivt at lytte på andre og respektere deres synspunkter

Retfærdighed i organisatioen

Retfærdighed i arbejdet med organisationens sociale kapital fokuserer på:

  • Føler medarbejderne sig retfærdigt behandlet?
  • Føler medarbejderne at procedurer og beslutninger i organisationen er ordentlige

Er der en god retfærdighedsfølelse på tværs af organisationens status og magthierarkier, så bliver det lettere at samarbejde omkring de gode løsninger, fordi en høj oplevelse af retfærdighed gør det lettere for den enkelte at acceptere andres synspunkter som legitime.

Det kræver, at den enkelte medarbejder og leder fokuserer på:

  • involvering af de berørte og gøre beslutninger gennemskuelige
  • klarhed omkring beslutninger og deres konsekvenser
  • at uretfærdige beslutninger kan laves om

Samarbejde i organisationen

Samarbejde i arbejdet med social kapital fokuserer på:

  • Føler vi os gensidigt forpligtet på hinanden?
  • Føler den enkelte sig forpligtet overfor sine kollegaer?

Det gode samarbejde er ikke kun, at vi har det godt med hinanden. Det gode samarbejde handler i højere grad om, hvorvidt alle i organisationen kender kerneopgaven og aktivt arbejder sammen for at løse den.

Det kræver at den enkelte medarbejder og leder fokuserer på:

  • løbende afstemning omkring roller og arbejdsopgaver
  • evnen til at stille nysgerrige og åbne spørgsmål
  • at kunne udfordre egne kæpheste

Hvilken værdi har social kapital i organisationen?

I organisationer, der er gode til arbejdet med social kapital giver resultaterne sig udslag på række parametre. De oplever eksempelvis:

  • højere afkast
  • mindre personaleomsætning
  • bedre vidensdeling
  • større effektivitet og kvalitet
  • større jobtilfredshed og mindre sygefravær

Stil skarpt på jeres styrker og svagheder med en solid SWOT analyse – bliv klogere her

Hvordan styrker du den sociale kapital som leder?

Det vigtigste er, at du som leder er klar til at investere i organisationens sociale kapital og er i stand til at skabe fælles forståelse for kerneopgaven.

Fokus på kerneopgaven

Kerneopgaven er allerbedst beskrevet i Anders Senecas bog “Kend din kerneopgave”. Fokus på kerneopgaven betyder, at lederen definerer og klart kommunikerer:

  • organisationens kerneopgave
  • hvordan den ser ud for den enkelte medarbejder
  • hvilke mål der er for kerneopgaven

Invester i den sociale kapital

Kort sagt, så har alle organisationer social kapital. Forskellen er om de har en høj eller lav social kapital. Altså, hvor gode medarbejderne er til at arbejde sammen på tværs af organisationen, når kerneopgaven skal løses.

Dit udgangspunkt som leder skal være, at du bygger ovenpå det, der allerede er. Det er altså vigtigt, at I får et indblik i, hvor I står lige nu. Derfra skaber I en positiv spiral med adfærd, der styrker tillid og retfærdighed i organisationen.

 

Del artiklen med andre:
Facebook
Google+
http://pressrelease.dk/social-kapital-er-genvejen-til-bedre-trivsel-og-staerkere-bundlinje/
Twitter
LinkedIn

Filed Under: Erhverv

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Flere spændende indlæg

Effektiv problemløsning kræver kritisk tænkning – sådan bliver du bedre til det

Effektiv problemløsning kræver kritisk tænkning – sådan bliver du bedre til det

Guide: Sådan pynter du op til et uforglemmeligt flot Baby Shower! Alt om Baby Shower pynt!

Guide: Sådan pynter du op til et uforglemmeligt flot Baby Shower! Alt om Baby Shower pynt!

Hvordan udvikler vi fremtidens sundhedssektor i Danmark?

Hvordan udvikler vi fremtidens sundhedssektor i Danmark?

Søgeordsanalyse – enkel trin for trin guide, der hjælper dig i gang med søgeordsanalysen

Søgeordsanalyse – enkel trin for trin guide, der hjælper dig i gang med søgeordsanalysen

Sådan skaber du en virksomhedskultur, der styrker medarbejdernes motivation

Sådan skaber du en virksomhedskultur, der styrker medarbejdernes motivation

3 grunde til at vælge billige fodboldstøvler

3 grunde til at vælge billige fodboldstøvler

SWOT Analyse – Sådan kommer du godt i gang

SWOT Analyse – Sådan kommer du godt i gang

5 grunde til at bruge muleposer med tryk i din marketing

5 grunde til at bruge muleposer med tryk i din marketing

I bedste Olsen Banden stil slår 7 mænd til igen, med et nyt online projekt

I bedste Olsen Banden stil slår 7 mænd til igen, med et nyt online projekt

Sover du heller ikke godt om natten?

Sover du heller ikke godt om natten?

Generel information

Om
Kontakt
Cookies
For skribenter

Tilgængelige Temaer

E-handel
Erhverv
Familie, børn & unge
Forsikring
Ferie
Hus & have
Sport
Teknologi

© Copyright 2022 - Pressrelease.dk

Denne side benytter cookies Læs mere